Nybörjarguide för Zapier

Hur du automatiserar din verksamhet med CRMdata, Zapier, och 8000+ andra appar.

Axel Bäckström

Senast uppdaterad för 16 dagar sedan

Videoguide:

Varför Zapier?

Zapier är en integrationsplattform som låter dig koppla ihop över 8000 appar med varandra på kreativa sätt för att automatisera din verksamhet. CRMdata är uppkopplad på Zapier vilket gör att du med enkelhet kan koppla ihop oss med dina andra favoritappar.

Hur fungerar Zapier?

Grunden i hela plattformen är att du kopplar ihop "triggers" och "actions". På appen finns över 8000 appar, och dessa har förbestämda "actions" och "triggers". Enklast förklarat är att "när detta händer (trigger), så även detta hända(action)". Så till exempel, när det läggs till en ny order i CRMdata (trigger), då skickas ett meddelande i Slack till säljarkanalen (action). Du kan se fler konkreta exempel på vad man kan göra med våra färdiga templates på CRMdatas integrationssida.

Innan du börjar

  • Se till att du har ett aktivt konto på CRMdata, testkonto kommer inte att räcka
  • Se till att du har API-inloggningsuppgifterna, om du inte har de tillgängliga, kontakta en Admin eller oss på CRMdata.

Steg för steg guide

1. Registrera ett konto på Zapier

Länk för att registrera dig på Zapier.com:
https://zapier.com/sign-up

Länk för att logga in:
https://zapier.com/app/login

För att komma igång behöver du först skapa ett Zapier-konto genom att klicka på följande länk:
https://zapier.com/sign-up

Du kan även göra detta genom att gå till https://zapier.com och klicka på den orangea “Sign Up”-knappen uppe i högra hörnet.

Om du redan har ett konto kan du hoppa över det här steget och gå vidare till nästa.

2. Logga in på Zapier

När du har registrerat dig kan du nu logga in på Zapier för att börja skapa Zaps. Du loggar in genom att klicka på följande länk:

https://zapier.com/app/login
eller genom att gå till https://zapier.com och klicka på “Log In”-knappen uppe i högra hörnet.

När du är inloggad kommer du till en sida som ser ut ungefär så här:

3. Skapa en ny Zap

För att skapa en ny Zap, gå till menyn till vänster på startsidan och klicka på den orangea “Create”-knappen. Välj sedan “New Zap” i rullgardinsmenyn.
Om du vill se vilka Zaps du redan har skapat, gå då till menyn till vänster på startsidan. Där hittar du “Zaps”, och genom att klicka på den länken ser du alla Zaps du har skapat. Sidan kommer att se ut ungefär så här:

4. Välj Trigger

På skaparsidan kan du antingen välja att starta din Zap med en Trigger eller en Action, beroende på vad du behöver. I det här exemplet visar vi hur du skapar en Zap som börjar med en Trigger. Välj Trigger och leta reda på eller sök efter den applikation du vill använda. Vi använder CRMdata i det här exemplet.

a. Välj CRMdata som Trigger

Klicka på den grå Trigger-knappen och skriv in “CRMdata” i sökfältet. Klicka sedan på “CRMdata” för att välja det.

b. Välj din Trigger-händelse

Choose your trigger event by choosing from the dropdown menu. in this example we will choose the article trigger.

c. Logga in på ditt API-konto

Detta görs genom att klicka på den lila “Log in”-knappen. Följ sedan anvisningarna där du loggar in med ditt CRMdata License-konto, ditt API-användarnamn och ditt API-lösenord (som systemägaren tillhandahåller).

d. När du är inloggad

Välj ditt konto genom att klicka på den lila “Select”-knappen och sedan på ditt konto.

e. Testa din Trigger

När du har anslutit ett konto kan du klicka på “Continue” och sedan “Test trigger” för att se till att allt fungerar som det ska.

f. Välj en post att använda som testdata

Efter att du har testat din Trigger kan du välja en post och fortsätta med den. Detta görs för att testa din Zap innan du publicerar den.

5. Anslut din applikation

Efter att du har loggat in på ditt CRMdata-konto kan du nu välja valfri applikation som finns tillgänglig i Zapier för att integrera med.

a. Välj app

När du är klar med att ställa in din Trigger får du upp en lista med möjliga applikationer att koppla till. Välj den applikation du vill ansluta till; i vårt exempel väljer vi Google Sheets:

b. Välj en Action

I vårt fall vill vi välja “Create Spreadsheet Row” (skapa en ny rad i ett kalkylblad).

c. Logga in på ditt Google-konto

Logga in med ditt Google-konto när du uppmanas.

d. Välj kalkylblad och arbetsblad

Välj det kalkylblad där du vill spara nya data som kommer från din Trigger. Välj också vilket Worksheet (arbetsblad) du vill använda.

e. Välj vilka data som ska läggas till i kalkylbladet

Du kopplar fälten från Triggern (CRMdata) till kolumnerna i ditt Google Sheets.

f. Testa integrationen

Kör ett snabbt test för att se om testdatan läggs till i kalkylbladet.

g. Publicera din Zap

Klicka på “Publish” för att din Zap ska börja användas i ditt dagliga arbete.

6. Testa och bekräfta din integration

När du har kopplat samman dina önskade applikationer kan du testköra din integration. Du kan bekräfta att det har fungerat genom att kontrollera i den applikation du kopplat till (exempelvis om en ny rad skapats i Google Sheets). Hur ofta Zapier hämtar data beror på din Zapier-plan (vanligtvis var 1–15 minut) efter att Triggern har utlösts eller när en spara-funktion har gjorts i CRMdata-applikationen.

Klar! Din första Zapier-integration

Nu har du lyckats skapa din första Zapier-integration. Vi har gått igenom hur du registrerar och loggar in på Zapier, var du hittar och hur du skapar nya Zaps för att automatisera manuellt arbete.


Om du enkelt vill komma igång med Zapier kan du använda någon av de mallar som CRMdata erbjuder via följande länk:
https://zapier.com/apps/crmdata/integrations


För att lära dig mer om Zapiers funktioner och de olika möjligheterna att skapa Zaps kan du besöka:
https://zapier.com/blog/categories/zapier-feature-guides/

Var den här artikeln användbar?

0 av 0 gillade den här artikeln

Behöver du mer hjälp? Kontakta oss